“Êppuma y Râttrohô” és el nou rap amb quejío per commemorar Andalusia amb la gaditana Carmen Xía
L’artista de La Isla de San Fernando presenta el seu tercer single+clip, una obertura de mires en un tema que transcendeix el hip hop i s’endinsa en l’emparellament de les ferides personals i polítiques
A “Êppuma y Râttrohô” Xía s’inspira en les dualitats intrínseques de la seva estimada i patida Andalucía, reflexant ràbia i tristesa en el fons i gastant rap i tradició andalusa a la forma
Després de deixar les coses clares i les boques obertes amb “Orguyoça”, un primer tema 100% andalusista, i la jarana de “La Juani”, Carmen Xía ens deixa intuir amb “Êppuma y Râttrohô” un àlbum debut fora de convencionalismes
Escoltar CARMEN XÍA
Va aterrar quasi per sorpresa a principis d’any amb “Orguyoça”, un temón de rap amb un beat rotund de Suzio Tarik i una rapejada plagada de referències que aplegaven tradició i modernor andalusa. Amb “Orguyoça”, l’artista isleña Carmen Xía es presentaba en societat amb signatura propia i les coordenades clares: “Al Andalus asoma”. Per escalfar el passat estiu Xía ens va presentar un segon single acompanyat del que fou el seu primer clip, “La Juani”, un tema de rap sandunguero, eminentment festiu, coral i amb ecos d’algarabía femenina i feminista. Carmen Xía va obrir fa temps la porta a l’escriptura, a les tecles blanques i negres del piano i a escopir rimes amb verí reactiu i ja va avisar que no podría tancar la porta. A “Orguyoça”, a més, apareixien pistes de tot això, i més: amor i respecte pel cante, la copla, el quejío, el rap també, clar, i a Andalusia.
Tot això està comprimit al nou single i clip de l’artista isleña, “Êppuma y Râttrohô”, que s’estrena sense equívocs i eloqüentment el 4 de desembre. La Carmen ens ho explica: “Visc la meva Andalusia amb la dualitat de la ràbia, i de la seva lluita, juntament amb la tristesa. La meva part de Cadis em remet també a la sal i l’escuma, però la meva part de Sevilla em porta les sensacions de l’espart”. D’aquesta dualitat neix “Êppuma y Râttrohô”, que en l’allò musical ens abre les portes a l’àmplia paleta de Xía amb un beat i un flow que van més enllà dels arquetips de l’estil hip hop i s’endinsen en el jardí de la fruïció de la tradició oral, coral i musical andalusa.